g'day mate! - Reisverslag uit The Rocks, Zuid-Afrika van Pieter Lohuis - WaarBenJij.nu g'day mate! - Reisverslag uit The Rocks, Zuid-Afrika van Pieter Lohuis - WaarBenJij.nu

g'day mate!

Blijf op de hoogte en volg Pieter

01 Mei 2014 | Zuid-Afrika, The Rocks

Hoi!

Na een lange tijd maar weer een berichtje plaatsen op waarbenjij.nu... Het is ook alweer een maand geleden! En ik heb zeker niet stil gezeten...!

Zoals ik in mijn laatste verhaal aangaf ben ik begonnen bij The Morrison, een mooi restaurant met goede wijnkaart en oesterbar. Een 'casual dining' restaurant. Zeg maar.
Ik heb in korte tijd meer uren kunnen veroveren en werk nu ongeveer full time! Enige nadeel is dat het allemaal zogenoemde 'split shifts' zijn, wat inhoudt dat ik tijdens de lunch ongeveer 3 uur werk, dan 2/3 vrij ben (of pauze heb) en dan rond 5/6 uur weer begin. Maar goed, er komt geld binnen en daar gaat het om! Naast het normale salaris krijg ik ook fooi. Het systeem hierachter is een beetje krom: voor je er recht op hebt moet je een toets doen met allerlei vragen over de menukaart.. Ik heb dus even een paar dagen gestudeerd op wat er in het beslag van die 'chicken lollipops' zit, wat precies Yuzu is en welke wijn ik zou aanbevelen bij de 'grain fed sirlion steak'. Gelukkig heb ik de toets gehaald met meer dan 80% (want dat is een vereiste!) en krijg ik nu ook fooi. Veel fooi :-). Al dat geneuzel is het waard, want krijg omgerekend ongeveer € 200 extra in de week! Hoppa!
Het werken bij The Morrison is leuk, je spreekt veel verschillende mensen en de tijd vliegt voorbij! Ook doe je snel nieuwe contacten op. Zo sprak ik de (Nederlandse) vice president van een groot Amerikaans bedrijf. En dan komt het 'Nederlanders onder elkaar' gevoel goed van pas! Linkedin uitwisselen en zien wat er van komt in de toekomst. Meer kan ik niet zeggen...

Die genoemde €200 per week heb ik ook wel nodig, aangezien ik enkele dagen geleden bij de tandarts kwam met kiespijn. Wortelkanaal behandeling. Niet fijn.. Nouja, de pijn enzo maakt me niet veel uit, maar die behandelingen slikken ineens mijn hele reisbudget in. Mooi balen dus... Aan de andere kant kan ik nu wel (hopelijk) onbezorgd reizen en slapen vanaf nu.
Mijn tandarts in Nederland kan er trouwens nog wel wat van leren: er hing een mega tv scherm aan het plafond en mocht zelf kiezen (haha, kiezen.. Tandarts.. Haha) wat ik wilde kijken! Verdoving erin en ik vermaak me wel :-)!

Ook heb ik Sydney op mijn vrije dagen binnenstebuiten gekeerd, want slapen kan ik wel als ik tussen 6 plankjes lig!
Soms pak ik gewoon een trein en zie ik wel waar ik uitstap.. Is het leuk? Lekker blijven hangen, take away koffie en rondlopen. Is het niks aan? Alsnog een take away koffie en weer terug de trein in! Hetzelfde geldt voor de veerpontjes die door de haven gaan.. Gevalletjes 'KWW' (Kiek'n Wat 't Word).
Zo ben ik onder andere bij Manly beach uitgekomen, hét surfstrand van Sydney, maar ook bijvoorbeeld de opgang om over de wereldberoemde Harbour Bridge over te lopen.
Daarnaast natuurlijk heel veel andere dingen gedaan. De grootste vismarkt in Australië bezocht (in Sydney) waar je heerlijk verse vis en oesters kan eten. Ik ben in de bioscoop met het grootste scherm ter wereld geweest en de film Noah bekeken. Het maritiem museum bezocht met een stuk Nederlandse geschiedenis én dé Sea Shepherd (anti-walvisboten).
Het Olympische Park bezocht waar in 2000 de spelen waren. Allemaal erg tof :-)
Naast alle attracties geniet ik ook volop van de kleine dingen in Sydney. Het 'ik leef in de grote stad' gevoel (klinkt alsof ik m'n hele leven in een boerderij heb gewoond, is niet zo..). Het heerlijke weer en de prachtige zonsondergangen en nog veel, veel meer.
Eigenlijk heb ik nog veel meer te vertellen, maar dat komt allemaal later vast wel...!

Een kleine nieuwsflash: ik ben vandaag officieel 2 maand gestopt met roken en daar ben ik best trotse op :-)!

Wat betreft de toekomst ben ik ook enigszins begonnen met het maken van plannen... Nieuw Zeeland stond al vast, maar de reis erna krijgt ook steeds meer vorm... Zodra er meer vast ligt ga ik jullie er alles over vertellen...!
Voor nu ga ik douchen en zometeen aan het werk, het is hier immers al 1 mei, voor 10'en.

Leuk dat je m'n verhaal hebt gelezen, laat een berichtje achter!

Liefs,

Pieter

  • 01 Mei 2014 - 07:18

    Bianca:

    Leuk!! Lekker weg-lees-verhaal weer :) Kus!

  • 01 Mei 2014 - 08:39

    Hans:

    Goed zeg dat je je zo vermaakt, wat geld krijgt, goede kontakten maakt, en ook al weer nieuwe plannen en uitdagingen hebt. En helemaal goed dat je gestopt bent met roken. Volhouden!!

  • 01 Mei 2014 - 08:44

    Hans:

    Hoezo de vlag van Zuid Afrika ?? Is dat je geheime plan??

  • 01 Mei 2014 - 08:46

    Pieter:

    Hoi Hans,

    Dankjewel!
    Waarbenjij.nu is een beetje in de wat denk ik, ik zit toch echt in australie :-)

    Groeten Pieter

  • 01 Mei 2014 - 09:18

    Manon:

    Jeetje dit werd wel tijd hoor!! Wij hier maar wachten (op ons werk/school waar dan ook) op je mooie verhalen en lekker wegdromen met al het leuks (behalve de wortelkanaalbehandeling :)) dat je daar mee maakt. Ik vind het leuk om te horen dat je ook zo geniet van Sydney als dat ik heb gedaan! Ik zie dat je mijn gevoel nu ook snapt ;-)!

    Weet je al wanneer je verder gaat kijken buiten de grote stad? Blue Mountains? Brisbane/Surfers Paradise. Wanneer je naar Brisbane gaat en je wilt een leuk feestje meemaken dan kan ik wel iemand vragen voor kaartjes (is DJ). Let me know.

    Laat je je huisadres nog even weten??

    Have fun in the sun hun!
    X Manon, Mark en Elianne

    ps: nogmaals bedankt voor je kaartje, heerlijk gevoel hoor dat jaloers worden gemaakt :-)

  • 01 Mei 2014 - 11:51

    Elly Leuverink:

    Hoi pieter leuk om je verslag te lezen, geniet ervan! En top dat je gestopt bent met roken, volhouden!!!!!
    Veel plezier nog en groetjes van ons

  • 01 Mei 2014 - 18:42

    Gerrit De Vries:

    Heel mooi verhaal. Veel leuke dingen al meegemaakt. Zie al uit naar je volgende reisverslag.
    Geniet er nog maar even van, want voor je het weet is het weer voorbij.
    groeten Gerrit

  • 02 Mei 2014 - 21:51

    Thea Koopman:

    Hè, pietertje. Al weer een poosje onderweg lees ik. Leuk die verhalen. Heel wat beter dan de waan van alle dag in Nederland inclusief stortbuien. Zelfs de riolen waren overvol, water in de gootsteen liep niet meer weg. Prachtig dat je gestopt bent met rokenLaat je moeder maar zien hoe het moet. Je voelt je straks een stuk beter en je kunt trots zijn op je zelf. Wens je nog erg veel plezier en denk af en toe nog maar eens aan mij. Australië is toch wel wat anders dan de Efteling, of nie dan.

  • 04 Mei 2014 - 16:29

    Jan Luursema:

    Goed verhaal, gewoon ervoor gaan!
    Vergeet Sri Lanka niet op weg naar Zuid Afrika.
    Groeten,
    Jan Luursema

  • 06 Mei 2014 - 21:55

    Mary:

    Hoi Pieter,
    Ziet er weer mooi uit, behalve de kies dan . Bah. Maar het komt goed hoor.
    Super dat je gestopt bent met roken en elke dag wordt het gemakkelijker.
    Kus en groeten

  • 16 Mei 2014 - 17:35

    Pauline:

    Wat een heerlijk herkenbaar verhaal..... Ik zie dat jij de stad op dezelfde manier (hebt) verkent als ik toen heb gedaan. En ja, het is een grote stad maar ze heerlijk per trein, boot en te voet te verkennen. Blijf genieten en verkennen, ook buiten Sydney! Veel plezier

  • 20 Mei 2014 - 16:10

    Romée:

    Heee Piet,

    Een laat berichtje van mij.. maar ik dacht dan heb je nog wat tegoed ;-)
    Super tof om alles te lezen en je zo een beetje te kunnen blijven volgen! Onwijs veel plezier nog gewenst en blijf schrijven!

    Liefs Romée

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Taiwan - OZ - New Zealand - Thailand Dare - Risk - Dream

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 52320

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 01 Oktober 2014

Going Downunder

22 Januari 2014 - 01 Maart 2014

Holland Heineken House, Sochi '14!

27 September 2009 - 28 April 2010

Asia Experience

31 Augustus 2009 - 20 September 2009

First Stop, Sweden

12 Augustus 2007 - 29 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: