New Zealand! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Pieter Lohuis - WaarBenJij.nu New Zealand! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Pieter Lohuis - WaarBenJij.nu

New Zealand!

Door: Pieter :-)

Blijf op de hoogte en volg Pieter

10 Juli 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia Oro!
(Dat betekent hallo in het mauori..)

Mijn trip begon 2 weken geleden in de terminal van Sydney airport en sluit in nu af in de terminal van Auckland international. Terwijl ik dit typ wacht ik op mijn vlucht naar Sydney.
Ik heb een van elke dag een korte omschrijving gemaakt van mijn belevenissen op het prachtige maar ook natte Noordereiland;

Dag 1: aankomst in Auckland. Per airport shuttle ga ik richting mijn hostel. Ik heb een kamer die op het zwembad uitkijkt! (Helaas het zwembad van het 5* hotel naast mijn hostel......)
Dag 2: tijd om Auckland te verkennen! Ik had voor ik naar NZ vertrok al een bungee jump geboekt met veel korting, dus een goede manier om kennis te maken met de stad! Het weer was oké en de sprong was geweldig! 43 meter naar beneden vanaf de Auckland harbour bridge, super tof! Na de tijd even bijgekomen met koffie en daarna de stad verkent. Savonds lekker gerelaxed in het hostel en voorbereid op de bus trip over het Noordereiland!
Dag 3 richting Raglan: eerste dag met de bus!
Een kleine tussenstop gemaakt bij de supermarkt en een mooie waterval. Daarna door naar het hostel. Prachtige vergezichten onderweg, heel veel groen! Het weer kan binnen enkele minuten omslaan van regen naar zon of andersom.
Eten doen we samen, leuk om de reizigers te leren kennen, gezien de hele groep(14 mensen) allemaal alleen reist.
Dag 4 richting Waitomo caves + mauori experience: koffie gehad in otorohanga en daarna door naar een soort van museum waar de enige kiwivogel (hét symbool van NZ) opgesloten zit. Prachtig beest, wel grappig om te zien dat deze vogel geen vleugels heeft en een flinke waggel heeft!
Rond half 6 aangekomen bij het Maori huis. Hier kregen we een officieel welkom gevolgd door het aanraken van neus naar neus ( ook traditioneel).
Na enkele traditionele dansen gingen de heren een hakka oefenen en de dames een andere dans met ballen.
Daarna tijd om heerlijke traditioneel kip te eten. We slapen gezamenlijk in het traditiehuis.
Dag 5 rotorua: Vandaag richting de stad met veel geo activiteit. Hier droppen we wat mensen die andere dingen gaan doen. Daarna stelt onze chauffeur voor om buiten het boekje te gaan en te gaan zwemmen in een warme beek die wordt opgewarmd door de aarde! Goeie deal! Heerlijk gezwommen in de natuur hier, geen toerist te bekennen hier!
Savonds een andere mauori experience, een zogenoemde 'hangi'. Dit is een maaltijd die met onder de grond wordt gaar gestoomd/gerookt met van te voren verhitte stenen. Erg lekker om te eten! Na het eten nog een traditionele manier van weven geleerd en zo een prachtige armband gemaakt!;-)
Dag 6: het hostel waar we verblijven doet graag dingen terug voor de community. Zo zetten ze sociale projecten op, maar brengen ze bijvoorbeeld ook een deel van de 'hangi' van gisteren naar een basisschool in de buurt. Deze maaltijd gaat naar kinderen die bijvoorbeeld geen lunch of ontbijt krijgen van hun ouders omdat hier geen geld voor is. De werkeloosheid en drugsgebruik zijn dan ook erg hoog in deze omgeving.
Wij zijn mee gegaan naar de school om deze maaltijden uit te delen, wat een beetje raar gevoel gaf... Als rijke Europeaan kom je even de restjes afleveren die zijn dan mogen eten. En of ze dan ook even 10 liedjes voor ons kunnen zingen.. Beetje ongemakkelijk zoals je begrijpt..
Hierna zijn we door gereden naar blue duck station, een grote boerderij in de middle of nowhere! Veel verder van de beschaving kun je niet komen... Gaaf opgezet als een soort ranch met verschillende lodges. Het terrein wat deze man bezit is enorm: 5000 hectare! Hij gebruikt een deel om te boeren, het overige deel gebruikt hij om de oorspronkelijke natuur van nieuw Zeeland weer tot leven te brengen, goed bezig!
Dag 7 blue duck station: dit is onze zogenoemde rustdag. Iedereen kon kiezen uit verschillende activiteiten op de ranch, variërend van paardrijden tot een grote rondleiding over het terrein. Voor dit laatste heb ik gekozen, de eigenaar neemt ons persoonlijk op sleeptouw!
Hij laat ons genieten van mooie ver gezichten, al is het weer niet opperbest. Ook krijgen we een demonstratie schapen herden. Ik ben erg onder de indruk van z'n honden, die als een soort van computerspel super accuraat reageren op de bevelen van de baas. Savonds met een pilsje bij de open haard gerelaxed, het is immers vakantie ;-)!
Dag 8 national park: Sochtends vertrekken we erg vroeg vanaf blue duck station omdat we richting het national park gaan. Hier kan je een wandeling van 20 km maken over een vulkaan (mount tangriro). Een enkeling waagt zich aan deze oversteek. Ik daarentegen blijf graag achter, gezien m'n moeders knieën (zie vorig verhaal....) Achteraf maar goed ook zo bleek; de mensen die wel gingen hebben in een goede sneeuwstorm gezeten.. Lucky me ;-)
Savonds met de mensen van de bus goed gerelaxte in de jacuzzi en later even een borrel gedronken.
Dag 9 Wellington:wederom vroeg opstaan om richting de hoofdstad van Nieuw Zeeland, Wellington, te gaan!
Wellington is een bruisende stad en verschilt best veel van Auckland. Het is meer een alternatieve 'kunststad'. In de middag op het hoogste punt van de stad geweest en daarna door naar het beroemde 'Te Papa' museum. Dit is een gratis museum waar onder andere veel over de Maiori cultuur kan vinden.
Savonds met een paar Amerikanen de kroeg in, het is immers 4th of july!
Top avond, veel gezelligheid :-)
Dag 10 terug naar Auckland: helaas gaat vandaag ook de wekker weer veelste vroeg.
De groep mensen waarmee ik in de bus zat gaan allemaal door naar het Zuidereiland, enkel een Zwitsers meisje en ik gaan terug naar Auckland.
Na een rit van 11 uur / 800 km komen we gebroken aan in het hostel. Niks koken, ff een bak sushi en een blik bier halen en lang uit in het hostel relaxen.
De volgende ochtend kon ik weeeeer niet uitslapen ( tjonge het is wat...) want NL moest voetballen! En als enige Nederlander in het hostel moest ik natuurlijk aanwezig zijn!
De rest van de dag in Auckland gespendeerd, wat naar mijn mening geen top stad is, omdat er gewoon weinig te beleven is.
Dag 11 Paihia: wederom vertrek ik vroeg richting het noordelijke puntje van NZ, Paihia. Nakomt even snel het bed opmaken en de buurt verkennen. Deze regio van NZ staat bekend om haar subtropische klimaat en dat was een beetje aanwezig! Een waterig zonnetje en warme lucht toveren weer een glimlach op m'n gezicht, lekker hoor :-)
Savonds gerelaxed met enkele mensen in onze dorm kamer, erg leuk om andere reiservaringen te horen!
Dag 12 Cape Reinga: met de bus ga ik naar het noordelijkste puntje van NZ, cape reinga. Dit is tevens het punt waar de Tasmaanse en stille oceaan elkaar ontmoeten. Het weer is erg stormachtig maar volgens de buschauffeur is dat normaal... Als we de parkeerplaats oprijden krijgt de bus een rukwind van opzij en vliegt plots de nooduitgang op het dak van de bus! Wow... Ff schrikken! Maar de wind en storm heeft ook z'n charmes, de zee is woest kolkend en het wandelen naar de vuurtoren voelde als een barre tocht, maar ik ben er geweest!
Vervolgens weer terug in de bus om terug naar t hostel te gaan. Helaas houdt de sterke wind aan en worden er veel bomen en takken op de weggeblazen waardoor de terugweg tergend lang duurt.. Zucht... Savonds maar weer bijkomen met een biertje ;-)
Dag 13 terug naar Auckland: vandaag ga ik terug richting Auckland, mocht het niet zo zijn dat de weg richting het zuiden is ondergelopen en mijn bus niet rijdt.. K*t.. Weer die storm.....Gelukkig rijden er wel grotere bussen die door het water heenrijden, dus ik kom Savonds laat aan in Auckland! Maar ik ben er! Even snel een burgertje en dan vroeg naar bed, Argentinië staat op het WK programma!
Helaas heeft mijn inzet niet geholpen en het feit dat ik jarig ben ook al niet.. We liggen eruit.. Jammerrrr....

En nu zit ik in de terminal van Auckland, een uurtje voor m'n vliegtuig vertrekt richting sydney!
Stiekem wel fijn om naar Australië te gaan, even opwarmen, ookal is het 'maar' 20 graden.
Ik verlaat NZ met een goed gevoel. Het is een prachtig land met een schitterend natuur, alleen het weer was koud, nat en 'waaierig'...
Als ik terugkeer kom ik in de zomer én ga ik het zuider eiland ook doen, wat mij waarschijnlijk verliefd laat worden op dit schitterende en relaxede land.

Nu begint mijn nieuwe avontuur, de oostkust van Australië samen met Sabrina, een goede vriendin van mij die 'toevallig' in de buurt is.. ;-) BRING IT ONN!

Iedereen wederom bedankt voor alle berichtjes, ik waardeer het zeer!

Liefs,

Pieter

• 10 Juli 2014 - 12:15

Thea Koopman:

Pietertje wat maak je weer een boel mee. Nat en winderig is het hier ook dus dat hoeft je niet naar huis doen te verlangen. Ik hoop dat je nog wel even je verjaardag kunt vieren. Het duurt weer een jaar voor je ewer aan de beurt bent. Nog heel veel plezier. Witlof Thea

• 10 Juli 2014 - 21:00

Jvanrooijen:

Beste Pieter, van harte gefeliciteerd met je verjaardag ook van Barbara.Ik heb je zeer onderhoudende verslag gelezen,we krijgen de indruk dat je alweer? De tijd van je leven hebt.Ik wist niet dat je van plan was te bungy jumpen,nou daar moet je behoorlijk wat durf hebben,mijn complimenten.(zelfs al was er zoiets als bungyjumpen voor tachtigjarigen zou ik nog niet meedoen!)Hier beleven we een rare zomer na een rare winter.Veel regen.Maar op Barbara s verjaardag rekenen we toch maar op "tuinweer".Ook op jouw verjaardag zitten we nu, om 2045 uur lekker in de tuin.Pieter, hou je taai, goad goan! Tot ziens,je buurman al(meer dan) 25 jaar.ook gegroet van Barbara.

• 12 Juli 2014 - 19:48

Hans:

hallo pieter, avonturen en meer avonturen volgen... leuke ervaringen aan de andere kant van de wereld (tenminste van hier af gezien). goed dat je de tijd neemt het allemaal even vast te leggen voor de herinneringen. fijne verjaardag gevierd? proficiat! ik ben inmiddels terug in ecuador, na een leuke tijd in nederland en europa. dank nog dat ik in je bed mocht slapen.
    nog een goede start gewenst voor je komende avonturen !

• 15 Juli 2014 - 21:55

Mary:

Ha die Pieter,
    Super mooi de verhalen en geniet vooral nog even verder. Vooral het afsluitende gedeelte samen met Bianca.
    Dank je voor je leuke kaartje.