Ultimate Relaxing! - Reisverslag uit Kaohsiung, Taiwan van Pieter Lohuis - WaarBenJij.nu Ultimate Relaxing! - Reisverslag uit Kaohsiung, Taiwan van Pieter Lohuis - WaarBenJij.nu

Ultimate Relaxing!

Door: Pieter :-)

Blijf op de hoogte en volg Pieter

10 December 2009 | Taiwan, Kaohsiung

Hallo daar!
Ik wilde even beginnen met het prachtige weer dat we hier hebben, ik weet namelijk dat het in Nederland een graadje of 6 is, regenachtig, grijs, kaal…. Hier geniet ik nog steeds dagelijks van een graadje of 26/28, strak blauwe lucht en palmbomen….’Pieter, verveeld dit nou niet’? nee dus :)
Ik moet wel zeggen dat ik het af en toe mis dat ik s’ochtends op de fiets stap als de zon schijnt maar het is nog wel frissig…. Maar dat kan niet tegen de warmte op die wij hier momenteel hebben!
De trainingen zijn inmiddels begonnen, we hebben een grote openingsceremonie gehad voor al het nieuwe personeel. Ze kwamen binnen, registreerde zichzelf en kregen een keycord met een toegangspas eraan. Tot nu toe dus nog weinig bijzonders. Tot dat ze de trap afkwamen richting het grote auditorium. Een rode loper, dranghekken, gillende collega’s, flitsende camera’s, een reclame bord aan de zijkant waar mensen voor werden geïnterviewd door een camera crew( je kent ze wel, die ze bij elke première hebben).
Ze nemen volledig ‘flabbergasted’ plaats in het auditorium, waar andere collega’s staan te dansen, cheerleaders ook zo hun bewegingen maken, en er een modeshow was voor de toekomstige personeelskleding. Wat een GEKHEID dames en heren! Lekker Aziatisch noem ik het maar….!
Ik zelf zou eerst mee doen met de modeshow, maar dit is later terug gedraaid naar VIP host. Ik moest de beste mensen naar binnenbegeleiden, op een stoel vooraan ( uiteraard) neerploffen, en als ze hun ‘zegje’ gingen doen begeleiden richting het podium ( alsof ze dat zelfs niet kunnen vinden).
De volgende dag was alles weer als van ouds, gewoon saai 9-5 in een trainingzaal zitten en luisteren naar power point presentaties die gegeven werden door het management team over algemene dingen ( helft was in chinees, dus geen klap aan)
Dit vond mijn grote baas ook, dus toen de groep werd op gesplitst naar F&B en Rooms Division ( dat is alles wat geen F&B is) en Bruno ( EAM rooms) en Andreas ( Exec. Chef) hebben een onwijs grote bult energie die trainingroom in gesodemietert. En warempel, het heeft geholpen. Mensen deden gezellig mee, veel interactie, en iedereen heeft er wel ‘skik’ in ! het gekke is alleen dat mensen zonder blikken of blozen in slaap kunnen vallen….. zelfs als ze recht op staan! Maar hier word dan op ingespeeld door bijvoorbeeld je buurvrouw/man een massage te geven, een liedje te zingen, of een presentatie te geven ( jaja het kan allemaal hier ).
Je kan hier zo goed het verschil zijn tussen culturen als je er midden in zit, er zijn zoveel dingen die je naast elkaar kan leggen en die compleet averechts zijn met de westerse wereld . en dat is zoooo leuk om te zien en te discuseren met de Taiwanesen hier, om ze te verbazen, of juist aan het lachen te maken!
Maaar, wederom genoeg over werk, er gebeurd ook genoeg in het weekend!!
De vrijdag na de openingsceremonie hebben we de middag vrij gekregen omdat we ‘zo goed ons best hebben gedaan’. Fan ( collega) stelde voor om naar een hot spring te gaan. Dat is een soort van kuuroord met speciale baden voor gezondheid en een mooie huid etc. (of het ook echt zo is…..?)
En er was een klein pierebadje waar kleine visjes inzwommen… niks bijzonders zou je zeggen, maar dit waren geen gewone vissen… neee…. Als je hier je voeten inzette begonnen deze de dode huidcellen weg te knabbelen… het voelt een beetje alsof je voet slaapt.. maar met die grote voeten van mij konden ze zich wel eventjes zoet houden ;-)
S’avonds lekker gegeten bij een tentje op de weg naar huis en voor de verandering maar eens niet de kroeg in gegaan op vrijdag avond!( maar wel een corona’tje meegenomen naar de kamer hoor ;))
Zaterdags hadden we eigenlijk ook niks in de planning staan…. En we moesten allebei nog naar de kapper toe, dus dan ga je hier naar het winkelcentrum op de 3de verdieping, Er van uitgaand dat de recensies van een van onze collega’s goed is. En dat was het!
Je word eerst voorgesteld aan je stylist voor vandaag, en word je begeleid door haar richting je stoel.
Dan begin je met een lekker kopje groene thee wat je word aan gereikt, en ook weer van je afgenomen als je 1 á 2 slokjes hebt gehad. Dan beginnen ze met het masseren van je handen, en later met het masseren van je nek, schouders, bovenarmen en rug. Dit allemaal onder begeleiding van een of andere sterk ruikende olie. Na 45 min. Was het eindelijk tijd om mijn haar te knippen… niet veel bijzonders eigenlijk, gewoon weer n stukkie dr af!
Hierna werd mij gevraagd met welke producten ik graag zou zien dat mijn haar werd uitgewassen.
‘Tjah’, dacht ik , ‘hebt u ook hema shampoo?’ maar dat zei ik niet! Ik liet me netjes adviseren welke conditioner en shampoo er in moest worden gesmeerd. Na deze zeer moeilijke keuze werd ik begeleid naar een aparte kamer met speciale liggende stoelen met aan het eind een wasbak. Dan ga je liggen, krijg je een masker op je gezicht, word je haar met de desbetreffende producten 3 keer uitgewassen ( en tussen je hoofd gemasseerd) en uiteindelijk krijg je een hete handdoek in je nek/keel en op je hoofd om tot rust te komen. Hierna werd het haar nog even gestyled en toen waren we klaar. Nu hoor ik jullie denken; ‘goh Pieter, dat zal je een godsvermogen hebben gekost’… nee hoor, wees maar niet bang, ik heb geen tweede hypotheek afgesloten, en heb Jolanda ook nog niet verpand…. Omgerekend was ik 16 euro kwijt! En dan ben je 2 u onder de pannen! Wat een heerlijk land he ;)
s’Avonds naar de bios geweest ( 2012) met onze venezuealse vrienden die hier ook studeren, en daarna netjes beschaafd op tijd naar bed gegaan…. ( ik zie verbazing op je gezicht ;))
Zondags dan ook maar lekker thuis gebleven, lekker niks gedaan, alleen nog even wezen hardlopen… een ultiem relaxed weekendje dacht ik zo :)
Het weekend erna zou wel wat drukker worden…. Op vrijdag hadden we een sinterklaas feest georganiseerd in onze stamkroeg voor onze collega’s… we hadden niet een hele grote opkomst verwacht omdat de meeste het toch altijd afblazen op het laatste moment, maar nu zaten we met een mannetje of 20 in de kroeg, en ze hadden allemaal een kadootje gekocht voor het grote dobbelspel! Groot succes, iedereen had er wel lol aan, en de avond is nog doorgegaan tot in de kleine uurtjes…
Zaterdagochtend vroeg met de bus richting Taichung vertrokken.. mijn mannelijke collega’s hadden me weer eens in de steek gelaten, dus ben ik alleen met 6 vrouwen gegaan, ik had het slechter kunnen treffen ( zie vorig verhaal, Hotel in Tainan).
Jolanda en ik waren allerbei in de veronderstelling dat we waarschijnlijk wel weer in een waardeloze touringcar zouden komen waar alles los en vast zit, maar dit bleek een zeer luxe touring car te zijn! En dan niet zo’n een waarmee de helft van Nederland richting de Spaanse costa’s vertrekt ( dat staat altijd in die reisgidsen…’per zeer luxe touring car’) maar echte echte business class stoelen, met relaxstand, slaapstand, we hadden een TV in de armsteun zitten die we konden uitklappen, er zat een controller bij voor de spelletjes, er stond een drankje voor ons in de beker houder, helemaal goed ( helemaal na die lange vrijdagavond). En wat kost dit grapje? Inmiddels 3de hypotheek afgesloten, het huis verkocht…? Neeee, voor 6 euro zit je relaxed 3 u in de bus! Prachtig toch?
aangekomen in Taichung hebben we ingecheckt in het Holiday, en zijn we maar weer opstap gegaan! Eigenlijk zijn alle steden hier een beetje hetzelfde, dezelfde winkels in de zelfde shopping malls, de tempels zijn allemaal een beetje hetzelfde, je hebt niet echt het idee dat je in een compleet andere stad loopt ( als bijvoorbeeld Berlijn- Barcelona)! Ondanks dat hebben we het wel naar onze zin gehad, lekker uit eten geweest, bij een hotel lounge bar op de 28ste verdieping wezen borrelen, live jazzzzz op de achtergrond, heerlijk uitzicht, gewoon wederom goed voor mekaar! Daarna het nachtleven van Taichung ingedoken en daar zijn we lang in blijven hangen….. want het is gewoon gezellig :)
Volgende dag maar weer even rustig aan gedaan ( zo spendeer ik hier elke zondag bijna) goede Starbucks gehaald en maar lekker een beetje in de zon gelegen in het park, stevig geluncht zodat we s’avonds niet meer hoeven te eten, en dan weer per luxe touring car terug richting Kaohsiung!

En nu zit ik met mijn laptopje achterin de training classroom naar een presentatie over de 6 basics of hospitality te luisteren, en ondertussen typ ik rustig door….Dit berichtje zal ik posten als ik straks thuis ben, voordat ik mijn kamer ga opruimen want Michiel ( andere student die een revenu stage gaat volgen) komt vrijdag! En wat gaat de tijd snel he… zit hier alweer 2,5 maand, bijna kerst, en voor je het weet ben ik weer thuis bij di papa en di mama!

Wederom nog even een paar weetjes op een rijtje:

- De hotel opening is waarschijnlijk uitgesteld naar April! Dus misschien maak ik de opening niet eens mee omdat de bouw van het gebouw niet opschiet!
- Taiwanezen kunnen heel makkelijk van een 2 baans weg een 4 baans maken… gewoon creatief met je ruimte omgaan!
- Met de verkiezingen hebben ze hier ong. 25 zenders die allemaal hetzelfde uitzenden… en als je maar 40 kanalen hebt in je hotel word dat vrij eentonig!
-Veel mensen doen na de lunch hier een tukje… moet je je voorstellen dat je gewoon achter je bureau zit en de mensen tegenover ineens met hun hoofd op het bureau gaan liggen voor een half uur! Beetje vaag…
- Als mensen op de scooter zitten dragen ze hun jas achterste voren omdat dan de mooie kant ( de voorkant ) niet vies word!

Genoeg over mij, nu is het jullie beurt! Leave a Message!

Grtzzzz Pieter


  • 10 December 2009 - 16:09

    Mam:

    Heb je ze daar ook sinterklaasliedjes geleerd?? Leuk dat je het sinterklaasspel daar gedaan hebt!
    Wat zit er op dat groene bord???
    O ja, die badmuts staat je ook erg goed :)!!!!
    Tot de volgende keer!

  • 12 December 2009 - 17:06

    Pap/ben:

    mooi verhaal, kun je mooi toevoegen aan jouw memoires, makkelijk leesvoer en dat geproduceerd onder werktijd.....
    vanavond weer naar ons cluppie fct groet'n we bellen-skypen morgen

  • 14 December 2009 - 09:12

    Wimei:

    Heey makker!

    Wederom weer een geweldig verhaal! Dat verhaal van de kapper wat je me aan de telefoon zei... Misschien moet ik Danielle ook maar eens vragen of ze haar diensten uitbreidt.. :)

    Binnenkort zeker ff skypen over vakantie en dergelijke..
    Tijdens dit berichtje heb ik ook contact met TC Tubantia.. Ze hebben een vacature die volgend jaar mei ingevuld mag worden.. Mag jij raden wie dat mag doen!

    'Afdeling contactadevertenties met Dhr. Lohuis..'

    Grtz
    Oet Hengel...

  • 16 December 2009 - 05:31

    Hans:

    leuk verhaal weer, het lijkt wel de hemel op aarde..., en zijn er daar dan helemaal geen problemen??

    geniet er daarom vooral nog veel van, daar aan de andere kant van de wereld..

  • 17 December 2009 - 11:32

    Thea Koopman:

    Ha, die Pietertje. Duurde even maar hier weer een berichtje van mij. Als ik jouw sappige verhalen lees krijg ik ook zin in vakantie. het lijkt wel of de tijd daar stil staat. Hier sneeuwt het inmiddels en is iedereen erg druk met het afsluiten van het jaar 2009. Dat slapen als je moe bent aan je bureau lijkt mij ook wel wat, ik weet niet wat mijn baas er van vind maar mij lijkt het geweldig. Nog even doorbijten voor mij maar dan ben ik mooi tussen Kerst en Oude en Nieuw vrij. Dan waarschijnlijk meer tijd om nog een keertje uitgebreider te reageren. Wens je alvast heel fijne feestdagen, goed 2010 en voorzichtig met vuurwerk svp. Graag compleet terug.
    Witlof Thea

  • 27 December 2009 - 14:13

    Hanny Storm Etc:

    Ha die Pieter, Het is derde kerstdag en ik dacht laat ik eens op de site van Pieter kijken om te zien of hij nog leuke en spannende dingen heeft meegemaakt.Want ja 3e kd in Hengelooo is niet alles hoor! En ja, het is dat mijn bureaustoel wieletjes heeft anders was ik van verbazing achterover gestuiterd. Ik hoef Lannoo's reisgids niet meer te kopen (was ik toch al niet van plan)want jij beschrijft het leven in Taiwan vol humor, klasse. Pieter, maak er nog wat leuks van, geniet en tot bij Stravinski, de 2 wezen of waar dan ook. Groeten van Hanny uut Hengel.

  • 04 Januari 2010 - 11:56

    Thea Koopman:

    Ha die Pietertje, ik wil je allereerst een heel fijn, gezond en gelukkig nieuw jaar toewensen. Aangezien ik geen ander mailadrs van je heb gaat het maar via deze side. Hoe was het Kerstfeest en de jaarwisseling in den vreemden. Nog weer leuke en hilarische dingen meegemaakt. Ik hoor het vast nog wel. Het ga je goed en tot mails. Witlof Thea

  • 07 Januari 2010 - 08:48

    Mam:

    Ha skatje!!
    Je hebt gezien dat ik alvast chop sticks heb gekocht om te oefenen... zodat wij, als jij terugbent, ook met stokjes kunnen eten.
    Maar...het lukt niet zo goed met de boerenkool!
    We blijven oefenen.
    Tot skype!!

  • 07 Januari 2010 - 16:37

    Peter En Hermien:

    Hoi Pieter,
    We wensen je een heel fantastisch succesvol 2010 met nog meer geweldige ervaringen. Hou je haaks!
    Groeten uit Hengelo (waar het donders koud is trouwens...)

  • 09 Januari 2010 - 19:56

    Saskia:

    Ha neefie,

    Ook maar eens even reactie van deze kant. Lees met veel plezier je verhalen, volgens mij heb je je roeping gemist maar dat hoor je vaker denk ik. Je vermaakt je in ieder geval goed. En dan dat heerlijke weer....wat een straf. Maar ja wij hebben sneeuw!!! En da's ook wel weer leuk.
    Succes nog met alles en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal! (hint, hint)

    Liefs Saskia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Taiwan - OZ - New Zealand - Thailand Dare - Risk - Dream

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 52356

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 01 Oktober 2014

Going Downunder

22 Januari 2014 - 01 Maart 2014

Holland Heineken House, Sochi '14!

27 September 2009 - 28 April 2010

Asia Experience

31 Augustus 2009 - 20 September 2009

First Stop, Sweden

12 Augustus 2007 - 29 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: