Xin Nian Kaui Le / Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Kaohsiung, Taiwan van Pieter Lohuis - WaarBenJij.nu Xin Nian Kaui Le / Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Kaohsiung, Taiwan van Pieter Lohuis - WaarBenJij.nu

Xin Nian Kaui Le / Gelukkig Nieuwjaar!

Door: Pieter :-)

Blijf op de hoogte en volg Pieter

10 Januari 2010 | Taiwan, Kaohsiung

Ní Haó!
Nou! Het is inmiddels alweer bijna een maand geleden dat ik een berichtje heb gepost! En ik weet dat jij als lezer met smart zit te wachten op een nieuw bericht, excuses daarvoor;)
Ik ben gewoon enorm druk geweest de trainingen, mijn concept ontwikkeling voor Casa Fontana en daarnaast een paar goede uitstapjes gehad met kerst en oud en nieuw gehad, kortom druk druk!
Over oud en nieuw gesproken, iedereen nog de beste wensen voor het nieuwe jaar! Was ik het toch bijna vergeten…!

Natuurlijk wil ik ook iedereen bedanken voor alle berichtjes, kaartjes en postpakketjes! Het word wederom errug gewaardeerd hier in het zon overgoten Taiwan, en ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje aan jullie denk in het koude Nederland… strooien met badzout, kan het nog erger worden?;)

11 December is Michiel hier aangekomen. Hij was al een paar dagen in Taipei geweest en is nu in Kaohsiung aangekomen. Wij waren bezig met training, en toen hij binnenkwam hebben we hem even allemaal begroet!( 120 man ) hier en daar een scheef gezicht, want ‘ons’ Michiel uit Brabant is 2m en 7 centimeter! En dat zijn ze natuurlijk niet gewend hier in Azie!
Zaterdags hadden we een BBQ & wijnproeverij bij een collega thuis, hartstikke gezellig, want de hele buurt was uitgenodigd dus er liep veel klein kroos rond… en die zijn roekeloos hier! Pff… springen van de glijbaan, ze stuiteren van trapjes af, en de ouders maar lachen… en wij liepen ons helemaal op te vreten.. aziatische mentaliteit misschien?!
Daarna naar een techno/dance party geweest in een exhibition hall in Koahsiung… wat gaaf:) even goed van genoten, want in de 2 discotheken die heel kaohsiung rijk is draaien ze alleen maar R’n B( voor de ouderen onder ons, dat ik stoere jongens muziek die veelste hard word gedraaid en het vrouwelijk schoon meestal schaars gekleed in video clips verschijnt!)Gezellig avondje gehad, en weer lekker laat onder de wol gekropen…

Het weekend erna maar weer eens uit eten geweest ( voor de verandering;)) met alle Service staff van F&B, hartstikke gezellig, een Koreaanse BBQ, en ondertussen voor kerst al een gift exchange gedaan, ik was de gelukkige winnaar van een doos ferrero rocher…!! Dat is natuurlijk helemaal top om te krijgen, maar niet met een noten allergie…zucht… dus maar bij jolanda in de tas gestopt, en volgens mij waren ze op het eind van de avond wel op… afijn! BBQ afgelopen, en wat doe je dan.. inderdaad, KTV( karaoke)! Gezelligheid, en wat kun je goed zingen met wat drank achter je kiezen( njah dat denkt iedereen dan ).

En dan is het bijna kerst! Jippie! En wat krijg je een kerst gevoel als je nog steeds met je tshirtje over straat loopt! De campus hier is wel mooi versierd, daar gaat het niet om… maar ik denk dat als je een willekeurig persoon zou vragen waar kerst voor staat zal 9 van de 10 geen antwoord geven… ‘gewoon gezellig’ denken ze dan…!

Natuurlijk had ik ook weer geluk rondom kerst, want F&B was de enige afdeling die Donderdag & Vrijdag vrij was! En Jolanda en michiel hebben nog lekker tot vrijdag middag 5 u op kantoor gezeten, hehe… ( kerst word hier namelijk niet als een officiële feestdag beschouwd, maar omdat ik met veel buitenlanders werk die wel familie e.d hebben, had de hele afdeling vrij)
Dus collega’s hadden het goede idee om eens het land in te trekken… roadtrip! Het was de bedoeling dat wij gewoon naar een soort van markt gingen ergens ( weet nog steeds niet wat het was, zal wel..) maar eerst gingen we noodles eten… bleek de beste tent in town dicht te zitten, dus werd er een collega gebeld of er nog iets anders leuk in de buurt zit( ze woont dicht bij), zegt ze aan de telefoon dat ze druk is… zegt Fan ( andere collega) maar Pieter is er ook bij hoor! En toen stond ze met 5 min. Voor onze neus, werd het beste tafeltje geregeld en mochten we thee drinken bij haar thuis ( ‘zijn het me ogen, is het me lach’ – Koos Alberts).
ook heeft ze een rondleiding gegeven over de ‘boerderij’ waar ze woont… ze verbouwde o.a tabakplanten en rode bonen, erg gaaf om te zijn!
terwijl we buiten van het prachtige uitzicht genoten kwam moederss naar buiten met 2 foto albums onder de arm, of ik even wilde kijken, hun catering bedrijf heeft namelijk gecaterd voor een tv show, en daar waren ze heeel trots op! Dus ik steeds maar: Hén Pjauleáng ( wat mooi, wat mooi ).
uit eindelijk nog even door gereden naar een paraplu makerij ( je weet wel van die beschilderde, van papier)en een pottenbakkerij… wat een cultuur snuiferij he! Genoeg voor de rest van dit verhaal ;)
Het was gezellig, maar ik was toch liever in Hengelo geweest voor kerstmiddag! :D
Vrijdagavond lekker uit eten geweest ( ja, je moet wat he ) met alle Nederlanders bij Pasadena ( exclusief restaurant)een paar goede flessen wijn later de rekening maar betaalt… sommige Taiwanezen werken er een maand voor, en bij mij is het er binnen 24 u wer uit ;)( sorry mama)
daarna gewoon als van ouds flink wezen stappen! Waar is kerst anders goed voor?!
2de kerstdag ook lekker uit eten geweest, een japans teppanyaki restaurant ( je weet wel, zo grappenmaker met 2 van die plamuurmessen) en s’avonds nog even n borrel gedaan…! En dat was mijn kerst…. Maar met dit weer kan ik écht geen kerst gevoel krijgen… je mist toch die familie gezelligheid, klooien in de keuken met me moeder ( want dan ben ik de chef kok ;))

Maandags, Dinsdags en woensdags gewoon training gegeven en gewerkt aan mijn concept.. ook nog manderijn les tussen door gehad en toen was ik donderdags alweer vrij! Wat een luxe he… wederom zelfde verhaal, ik vrij, en Jolanda en Michiel lekker werken! Hehe…. Gelukkig waren ze wel iets eerder vrij, want we zijn toen savonds direct naar Taichung gereden met Donald om oud en nieuw daar te vieren!
Een oud collega van ons heeft daar gewerkt bij Hotel One, het hoogste gebouw van Taichung… daar zit een lounge bar op de 28ste verdieping die uitkijkt over de stad…. En daar hebben wij afgeteld! Gaaf om te zijn, om 12 u weinig vuurwerk gezien eigenlijk want we waren te druk met champagne inschenken! Een paar leuke tenten later en met het nodige vrouwelijke schoon op de foto zijn we moe maar voldaan richting ons hotel vertrokken ( met wederom ook weer een prachtig uitzicht over de stad vol knipperende neon).
Volgende dag lekker uit gebrakt in een Hot spring ( das een zwembad met natuurlijk bron water.. ) dus lekker gechilld! Michiel is inmiddels naar huis vertrokken om een verjaardag mee te maken, en terwijl Donald en ik ( de enigste mannen in het overgebleven gezelschap) kwamen tot de conclusie dat we geen overhemd bij ons hadden… en dat moet je natuurlijk wel aan als je uit eten gaat ( tjah, we hadden gewoon een rare gedachten gang) dus wij nog snel de shopping mall in gedoken, en binnen 10 min. Stonden we weer buiten…. Met Tommy ;)! Kan allemaal hier…
uiteten geweest bij een westers restaurant gerund door een gepensioneerde Nederlander die al zijn strepen had verdiend in Azië ( o.a Hong Kong, Shanghai & Taipei )en nu een paar restaurantjes had in Taichung. Leuk om even mee te praten, helemaal toen hij vertelde dat hij nog frikandellen in de vriezer had liggen! WOAW! Ik had er helemaal zin in… tot dat het verschrompelde staafje vlees op tafel kwam, druipend van de ketchup, mayo en halve uien…. Je kon merken dat deze beste man al een paar jaar niet meer in Nederland is geweest… uit beleefdheid maar opgegeten, niet wetende of we er voedselvergiftiging er aan zouden overhouden….
zondags lekker in de auto terug gereden om vervolgens savonds nog even wat training voor te bereiden… want dat wereldje draait ook nog gewoon door!

Afgelopen week gewoon gewerkt, lange dagen gemaakt… we rijden elke ochtend met de GM mee naar het werkt ( die rijd om 7 u weg ) en dan blijven we hangen, tot soms 7 u ook! Das een goede dag dus… hele dag druk druk met training en andere bezigheden ( momenteel hebben mijn school opdrachten prioriteit!!)
Als ik het goed heb begrepen is het visum van onze spaanse vrienden ook voor mekaar, dus die zullen een deze dagen ook nog wel aankomen… en dan word het kamers wisselen, michiel en ik ieders een Spanjaard op de kamer, in het kader van de internationalisering, aldus onze Nederlandse General Manager……….
Ook zijn er Nederlanders onderweg!! Jaja…. Als ik het goed begrijp zijn ze nog n beetje aan het kloten met het visum, maar als het goed is moeten ze ergens in Febr. Aankomen… we wachten af…

En Chinees Nieuwjaar komt er aan….
Nu dacht ik eerst dat dat een groot feest zou worden met veeel feestjes en gezelligheid, blijkt dat de meeste het thuis vieren…. En dat alle winkels dicht zitten…. En dat alle toeristische plekken & snelwegen uitpuilen…. Jeej…. Daarom hebben ‘we’ ( Jolanda, Donald Fan en ik ) maar besloten om richting Cambodja te vliegen…. FOKIN’ CAMBODIA MENSEN! En wat heb ik daar zin in! Mooie witte stranden, veeeel cultuur, heel gaaf… en het mooiste is dat de terugvlucht vol zat geboekt, (want iedereen wil het land uit ) dus vliegen we maar business class… dat is toch een mooie manier om je vakantie af te sluiten dacht ik zo….?!?!

Nog even een paar leuke feitjes op een rijtje:
-Als je op een Night market gaat eten krijg je al je eten in een zakje, of als je gaat zitten op een bordje.. ( vrij normaal hoor ik je denken) maar in het kader van de efficiëntie gaat er een folie’tje over het bordje heen zodat het niet hoeft worden af gewassen…. Haha!
- ik naar Cambodia vlieg in een maandje…. ( of had ik dat al gezegd? ;))
-Als je s’avonds loopt te fluiten over straat mensen je raar aankijken…. Chinezen denken dan dat je geesten aan het oproepen bent… ooeee….
-Bier in een discotheek gewoon met ijs er in word geserveerd ( moet kunnen he…)
-Je moet oppassen als gezellig wil gaan karaoke zingen je niet een verkeerde binnen loopt… je hebt gewone KTV’s, maar ook zogenaamde ‘black’ KTV’s…. hier word je ( als je genoeg spendeert) vergezeld door schaars geklede dames….
- Als je in een Hot spring een man met veel tatoo’s ziet lopen het maffia is… als tie een hoge is heeft hij ogen in zijn afbeeldingen staan, is het een groentje hebben zijn karakters nog geen ogen.. oppassen duss!!)

natuurlijk worden alle berichtjes gewaardeerd, laat er daarom gewoon eens eentje achter? ;)
Suc6 met de sneeuw, ik hoorde dat jullie door het zout heen zijn, mocht ik een potje moeten op sturen vanaf hier , laat het me weten!!! ;)

Grtz Pieterssss


p.s als je een indruk wil krijgen van hoe en wat hier, check deze filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=WL76L5HUyv4&fmt=18
( filmpje dat michiel moest maken voor school over het dagelijkse leven hier)

http://www.youtube.com/watch?v=uQJ0AeAX5rY&fmt=18
( het vuurwerk spectakel hier bij E-da world, waar wij dus helaas niet bij waren )


Links even kopieren naar je internet schermpje!!

  • 10 Januari 2010 - 15:03

    Pap:

    als je "mijn" verwijzing naar YOU TUBE aanklikt, komt er een andere URL dan het vuurwerk, omdat ook de NIET onderstreepte letters moeten worden "meegenomen"!!!dus alles kopiëren !!!suk6

  • 10 Januari 2010 - 15:24

    Mam:

    wat ben je toch een bofkont... daar aan de andere kant van de wereld!! Blijf gewoon lekker genieten van alles wat je daar overkomt. Jaja... we hebben je wel gemist als chef-kok, maar dat mag je straks allemaal lekker gaan inhalen met al die heerlijke vis-gerechten van daar. We wachten in spanning af!!
    O ja, we blijven oefenen met de chop-sticks!
    Dikke knufkus van hier!!

  • 11 Januari 2010 - 00:30

    Jorieke:

    Hej hej,
    Super verhaal weer en erg leuke foto's. Vooral de foto dat je een training aan het geven bent. Ik ben onder de indruk.
    Ik ben trots op jou!!!

    P.s Ik ben het met Ben eens dat ik wel wat verhalen mis over je werk. Kom op, straks denken mensen nog dat je daar voor je plezier zit haha

    Liefs Jo

  • 11 Januari 2010 - 11:57

    Jaim:

    pietertje! ja ook weer eens een berichtje van mij, heb weer met veel plezier je verhaal gelezen! wat heb je het daar gaaf, wat een prachtfoto's ook! geniet ervan ouwe, voor je het weet is het alweer koninginnedag ;) dikke kus!

  • 12 Januari 2010 - 16:04

    Es:

    Hee Jochie,

    Wat een verhalen weer, haha. Ik lees voornamelijk (net als je vader en jorieke) je vrijetijdsbesteding oftewel stappen en sightseeing, maarehhhhhhhh is het echt alleen maar humor?? Of moet je tussen door ook nog wel eens ouderwets de blaren op je vingers typen?? Het klinkt in ieder geval allemaal heel naar, en ik begrijp ook meteen dat je je er totaal niet vermaakt ;)

    Grappieeeeeeeeeeeee,

    We'll keep in touch!!!

    x

  • 30 Januari 2010 - 19:06

    Hans:

    hallo pieter, leuk al je verhalen over plezier en werk in taiwan.
    en dan nu binnenkort ook nog cambodja, daar is zeker meer kultuur te zien en te beleven dan op je eilandje...
    ga je ook de angkor tempels bekijken?
    goeie reis!

  • 31 Januari 2010 - 16:34

    Mam:

    Jaja, morgen begint februari......... tijed voor een nieuw verslag??
    Oja.... heb je al post gehad????
    Kus van mij

  • 01 Februari 2010 - 22:14

    Leo:

    Hallo Petekind ,...

    Ik spreek met je elke dag Ik hoop dat je geniet van dat .... Ik kan niet wachten om je terug te komen en me te vertellen alle verhalen van Taiwan! We zullen moeten organiseren een weekend bij elkaar in Londen, voordat ik naar Nederland!

    Nou, ik spreek je morgen zeker,

    ik mis je kleine man

    Dikke kus uit Londen

    PS : Dankjewel ... google translator !! lol

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Taiwan - OZ - New Zealand - Thailand Dare - Risk - Dream

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 52356

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 01 Oktober 2014

Going Downunder

22 Januari 2014 - 01 Maart 2014

Holland Heineken House, Sochi '14!

27 September 2009 - 28 April 2010

Asia Experience

31 Augustus 2009 - 20 September 2009

First Stop, Sweden

12 Augustus 2007 - 29 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: