Makin' Progress! - Reisverslag uit Kaohsiung, Taiwan van Pieter Lohuis - WaarBenJij.nu Makin' Progress! - Reisverslag uit Kaohsiung, Taiwan van Pieter Lohuis - WaarBenJij.nu

Makin' Progress!

Door: Pieter :-)

Blijf op de hoogte en volg Pieter

18 November 2009 | Taiwan, Kaohsiung

Lieve mensen!

Zo! Das een tijdje geleden dacht ik zo! Ik heb in de tussentijd ook zeker niet stil gezeten, leef eigenlijk van weekend tot weekend, maar tussendoor gebeuren er zeker ook wel dingen hoor!

Ik heb ondertussen mijn trainingsplan zo goed als af gemaakt, er is ook een stevige planning ( 2 weken lang) en dit gaan we dan na de General Training van F&B uitvoeren.
Er zullen ook verschillende aspecten in de General training zijn die ik zal gaan trainen, zo heb ik het onderwerp bier toegeschreven gekregen ( waarom weet ik nog steeds niet ;-)), Champagne, maar ook hoe om te gaan met klachten! Kortom, hier zal ik de komende 8 weken ong. Zoet mee zijn... Al het personeel voor de eerste fase ( het hotel gaat in 3 fases open ) zal woensdag 25 nov. Met veel poehee en poehaa worden ontvangen! Er zullen cheerleaders bij zijn, het vrouwelijke personeel wat er nu al rond loopt ( o.a Jolanda ) zijn elke dag een uur druk met dansjes in studeren ( whaha) en ik moet een modeshow gaan lopen met de bedrijfskleding ( njah, zolang ik maar niet hoef te dansen ;))

Hiernaast ben ik ook nog bezig met het ontwikkelen van het concept voor het Italiaanse restaurant in het hotel ( deze zal fase 2 open gaan , dus is er meer tijd voor )
Hardstikke leuk om te doen, krijg er veel vrijheid in, en als ik er echt achter sta presenteer ik het aan de General Manager. Uiteraard moet er ook naar budget gekeken, en helpt Bruno mij hier en daar met adviezen, maar bijvoorbeeld de bedrijfskleding en menu kaart verzin ik helemaal zelf!
Om een duidelijk beeld te krijgen over onze concurrentie en aan onze F&B vision en mission te kunnen voldoen ( beste italiaanse restaurant van kaohsiung worden ) zal ik toch ook de concurrentie moeten gaan bekijken. Dus zal ik elke week met de executive head chef & chief F&B italiaanse restaurants gaan bezoeken! Hoe mooi wil je het hebben?!

Okeeey…… om weer even terug te komen op het van weekend tot weekend leven!
Halloween word hier wel aardig gevierd in de westerse kroegen, dus moesten wij hier ook weer zeker van de partij zijn! Zaterdag middag zijn de Nanzi ( een plaatsje hier vlak bij ) in gedoken opzoek naar een goed kostuum. Nu ga je natuurlijk eerst opzoek naar kostuum winkels, maar dit hebben we al vrij snel op gegeven. Toen zijn we er achter gekomen dat als je een dood normale kleding winkel in loopt je een aardig kostuum op de kop kan tikken, uiteraard voor een zacht prijsje;)
Jolanda heeft een doek om haar hoofd gebonden en een houthakkersoverhemd aangetrokken samen met een 70’ties zonnebril om zo als een hippie de stad onveilig te gaan maken.
Ik zelf heb een spencer gekocht met een groene korte broek en kniekousen om als een echte nerd over straat te gaan, uiteraard had ik er ook een grote bril bij! Je had de plaatselijke bevolking moeten zien kijken toen wij richting kaohsiung gingen ( niet iedereen was natuurlijk bekend met dit westerse fenomeen )
Een hele gezellig avond gehad, niet de prijs van mooiste kostuum gewonnen, die hadden andere wel verdiend, wat een gekheid, mensen die compleet als astronaut komen, of als Gandhi, poeheeee, dan voel je je toch best lullig in de groene korte broek!
Wil ik snachts naar huis toe, eerst Jolanda opgezocht, die lag te slapen met de harde muziek op de achtergrond ( hahah ) toen zijn we maar naar buiten gegaan om een taxi te pakken te krijgen... er stond er wel eentje langs de kant van de weg maar daar zat niemand in! Dus wij netjes naar binnenkijken, schrikken we ons dood van de taxi chauffeur die op de achterbank lag te slapen! Hij snel uitstappen, en weer voor in.... rijdt ie 5 meter, in 1 x VOL in de ankers om vervolgens zijn bril nog even van de hoedeplank te vissen.... we zijn zo goed als heel thuis gekomen...

Zondags wilden we eigenlijk nog de stad in, maar toch maar besloten om thuis te blijven omdat de Zaterdag avond iets te gezellig was geweest!

Het weekend daarna zijn we richting Tainan gegaan met de trein, lekker vroeg er uit, ook al was het de avond er voor veeeelste gezellig ( nu lijkt het alsof ik een drank orgel ben... eeuh... tjah... ) Tainan ligt ong. Een uurtje van Koahsiung af, en is een kleinere stad dan Koahsiung ( ’ maar ’ 750.000 mensen ).
Een collega van ons had een hotel geboekt voor ons geboekt en mijn matties die meegingen. Ze had ons verteld dat de kamers Japanese style zouden zijn, en ik dacht, njah, het is goedkoop dus dan maakt mij de inrichting ook niet zoveel uit.
Kom je in de kamer zelf, is de kamer leeg.... liggen er in de venster bank 6 matjes met 6 dekens en 6 kussens.... oja, Japaners zitten liggen en slapen graag op de grond... vergeten... Tassen gedropt en toen maar even de stad in gegaan.
De tempel van Confusius gezien ( Chineze filosoof 500 voor christus) , lekker gegeten in een plaatselijk restaurantje ( dan is het altijd een verrassing wat je op je bord krijgt ), en toen door gegaan naar Fort Zeelandia ( jaja, Taiwan is vroeger 38 jaar bezet geweest door Nederlanders!)
Er is nog weinig te zien en te merken van de Nederlandse bezetting, alleen hier en daar hele oude boeken met oud Nederlandsch er in. En een museum waar de oud Nederlandse levenstijl word laten zien. Hiernaast lag een boomhut... nouwja, het is eigenlijk een gewoon huis waar een complete boom doorheen in gegroeid, heel gaaf om te zien!
Savonds even terug naar de kamer, om om te kleden, Jason ( hij woont in Tainan ) moest even naar huis om van kleding te wisselen... of ik mee ging, dan kon ik scooter rijden... en daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Je krijgt dan een waardeloos stuk plastic op je hoofd wat een helm moet voorstellen, maar wat is het gaaf zeg!
Sta je voor het stoplicht met 30 andere scooters, springt dat ligt op groen, en dan dat ding maar los trekken, hopppaa! Natuurlijk de rest van de rit me netjes gehouden, aangezien het hier toch wel vrij gevaarlijk is met die roekeloze rijders. Bij hem thuis liet hij zijn collectie nep wapens even zien, sodeju! Machine geweren, een sniper rifle en 2 hand geweren! Woow! Of ik er even eentje wilde vast houden, tuuuurlijk will pieter dat wel! Hij vertelde dat hij hier ook spelletjes mee deed, een beetje zoals paintball, alleen nu met van die harde gele balletjes… en als hij er weer eens op uit ging zou hij mij bellen.. nou eeuh, dat zien we dan wel weer ;)
Eenmaal weer terug bij het hotel, richting de grootste nightmarket van Taiwan. Als je 1 nightmarket hebt gezien, dan heb je ze allemaal gezien, dat bewees deze ook weer, ik ga er alleen meer naar toe voor de mensen die er rond lopen... laat ik het zo noemen, verschillend ;) hier ook gegeten, en toen kreeg ik weer de reality check van het hotel
Ookal was het maar voor 1 nachtje, met 5 chinezen op de kamer had ik meer moeite dan het matje... tjonge jonge, ik had wel eens gehoord dat chinezen vrij luid ruchtig zijn, maar deze jongens hebben dat toch maar eens even bevestigd. Een tray bier gehaald, en na 2 biertjes allemaal stuitertje dik... tv hard aan, gezellig lachen en zingen... pffff...
Maaaaar, niks gehoord van het management bij het uit checken, dus t zal wel goed zijn geweest.....!

Zondag een beetje geshopt, heb een mooie weekend tas gekocht, aangezien mijn trolley te groot is voor de weekendjes weg, en ik nu alles in een plastic tas mee nam (hahah)!

Weer een kantoor weer voor bij.... het gaat ook zo onwijs snel hier, ik zit hier alweer bijna 2 maand, Gekheid! Nog maar 5 te gaan en het is alweer koninginnedag! :D

Vrijdag avond gelijk met een collega van ons met de Bullet train richting Taipei gegaan ( Noord Taiwan, hoofdstad) waar we rond half 10 ong. Aankwamen. Zijn vrouw had een cocktailparty georganiseerd voor vrienden, dus daar vielen we maar weer mooi tussen in. Allemaal mensen uit de hotellerie, wel gaaf, ze hadden verschillende soorten dingetjes meegenomen ( een van hun was executive pastry chef bij volgens mij Royal Tapei ), dus zwarte truffel met champignon, of dryed beef... lekker lekker....! ze bleven allemaal lekker hangen tot 4 u sochtends, en ik sliep op de bank dus ja dan moet je wel wakker blijven! Lig je lekker te slapen sochtends, komt de vrolijke dochter je wakker maken, staat ze daar voor me stuiteren… pfff, zoveel energie heb ik nou ook niet !

Ff lekker engels ontbijt gegeten en toen met de MRT eerst richting de Longshan tempel. Dit is de tempel voor de reiziger, dus voor je op reis gaat komen veel mensen hier bidden voor een goede reis… en dat was te zien! Gezelligheid! Drukte!
Het mooie aan al deze tempels is dat er meeste grote tafels staan waar mensen offers kunnen doen voor dierbaren die zijn heen gegaan, dus daar ligt dan veel fruit op, maar ook dingen die de overledene lekker vonden, zoals zakken chips, blikjes cola e.d net een lopend buffet met al die mensen er omheen!
Het is wel mooi om te zien hoe sommige mensen in hun gebed opgaan, en iedereen doet he top zn eigen manier. De meeste hebben allemaal een stuk of 10 wierookstokjes in hun hand en daar buigen ze 3 x mee voor het beeld. Andere gooien een soort van maanvormige stenen op de grond om zo antwoorden te krijgen van de goden, en anderen zitten liever in een hoekje een boek op te lezen… en dan voel je je écht af en toe een toerist; ‘hallo! Wij komen even foto’s maken‘. Niet zoveel gedaan dus!

Daarna door met de MRT richting de Taipei 101! Het ( tot nu toe dan, dubai is nog niet uitgebouwd) hoogste gebouw van de wereld! En dan is 511 meter best hoog! Uiteraard moet je dan weer even geld neerleggen, maar dan ga je ook met de snelste lift ter wereld omhoog, en heb je een prachtig uitzicht over de rest van de stad!
Toen we weer met beide benen op de grond stonden hebben we maar eventjes een ijsje gegeten en gekeken naar de ellendig lange rij gekeken die ineens is ontstaan ( tjah je moet er wat voor over hebben voor een zons ondergang!)

Nog even een paar department stores bekeken, overal hetzelfde, Louis Vutton, Prada, Gucci, etc. eigenlijk geen klap aan dus!
Savonds uiteten geweest met de gehele familie, Japanse BBQ! Daarna nog even de kroeg in gedoken ( jaja, het meisje van 2 mocht op blijven tot half 1!!) nog even zitten borrelen en toen maar weer de bank op gedoken! De volgende dag zijn we wederom met de MRT richting het strand gegaan!

Ergens halverwege( t was n aardig eindje) stapt er een vrij normale jongen in die als hij binnen is op zijn knieen gaat zitten en onder de banken aan het kijken is of hij iets kwijt is. Dan gaat hij in kleermakers zit zitten, haalt hij sokken uit zn tas die in de knup zitten en trekt deze aan, maar ook vrijwel gelijk weer uit.
Terwijl hij een paar rare kaartjes met chineze tekens uit zn tas haalde zijn wij alvast op een afstandje gaan staan, want sharon ( de vrouw van ) wist ons te vertellen dat het een soort van trend is dat mensen ineens een brandende vloeistof ( zoutzuur o.i.d) kunnen gaan rond spuiten, of een mes trekken en om zich heen gaan steken! Dan blijf ik wel op een afstandje ja! De jongen zit te knikken richting de kaartjes, haal uit zijn tas een ikea wand klok, begint aan de tijd de draai, heeeen, en weeeer, en heeeen, etc.
Daarna haalt hij er een rekenmachine uit, tikt heel driftig en kijkt er moeilijk bij.
Opeenspakt hij alles snel in en rent de tram uit om vervolgens in een van de volgende wagons weer in te stappen… een halte later komt er dan beveiliging in om de jongen mee te nemen… ik was écht even met stomheid geslagen, het was zoo raar om te zien! Het leek een beetje op hekserij… écht raar…!

Uit eindelijk bij het strand aangekomen bleek het strand het strand niet te zijn, maar gewoon een stinkende boulevard die op een grijze zee uitkeek.. jeej…! Wel grappig om alle kleine steegjes te zien met 10 kippen in een veelste klein hokje, raar voedsel en uiteraard waren de weirdo’s ook weer aanwezig.
Savonds de bullet train maar weer terug genomen naar Kaohsiung…. Thuis gekomen nog even de was gedaan en geskyped met deze en gene, en toen maar weer lekker onder de wol gekropen!

Het is nu woensdag avond, 20.15 en zit lekker met john mayer uit me speakers te typen, heb vanmiddag een chineze test gehad, ging aardig goed, we mochten dan wel het boek er bij houden, maar das nog vrij lastig als je allemaal karakters moet gaan ontcijferen!
Nu is jullie huiswerk voor deze week de onderstaande zin te vertalen:
( het is wel in ping yi geschreven, spreek taal dus )

Wo Bushi meigou ren, ni ne?
Ta Buxing Wang!
Nin Guixing?
( de toontekens werken hier niet, maar ik wens jullie veel suc6 ;) )

Nog even paar wist je datjes :

De meeste taiwaneze fabrieken zetten hun schoorsteen savonds pas aan, zo willen ze overdag laten zien dat ze niet aan o.a CO2 uitstoot doen… slim hea? ;)

Het is hier heel populair om beetle nut te kauwen. Dat zijn noten die in bladeren zijn gewikkeld, en als je hier maar lang genoeg op kauwt, net als kauwgom, krij je hele vieze rode tanden, en je gaat er ook veel van spugen, kortom, niet heel smakelijk!

Hier word overal je temperatuur op genomen! Als ik sochtends op het kantoor zit checken ze het, als ik savonds het ‘studentenhuis’in loop nog een keer ( das leuk als je hebt hardgelopen ;)) en als we savonds gaan stappen word je ook nog even gecheckt.
Ze zijn hier nog steeds heeeel paranoïde voor H1N1!

De bus chauffeurs kennen hier ook geen angst, een hobbel meer of minder in de weg word niet zo op gelet, heel fijn, helemaal als je net wakker bent…

Je mag hier geen dank je wel zeggen tegen je vrienden, dat is een teken van afstand creëren, en dit levert soms lastige situaties op! Ze helpen me namelijk af en toe met mn huiswerk en vertalingen, maar ook bij het op de post doen van brieven e.d

Ik hier gewoon bij de plaatselijke supermarkt stroop wafels kan kopen! Nederlandse wel te verstaan! En ik heb ook de Chinese cup-a-soup gevonden, zelfde verpakking, andere letters!

Nou! Weer even genoeg geluld voor de komende weken ;)

Iedereen bedankt voor berichtjes en dergelijke! Het word erg gewardeerd 10000 KM verderop, dus laat er vooral 1tje achter!


Greeeetings!

Pieter

  • 18 November 2009 - 14:37

    Jorieke:

    Hej hej

    En dan durf je af en toe ook nog te zeggen dat je niet zo veel te vertellen hebt.

    Super verhaal weer!!!

    Toch vind ik dat je moet dansen ipv de modeshow te lopen. Doe je het Pieter/Kasper dansje, zullen ze mooi staan te kijken hihi

    Spreek je snel.

    Liefs Jo

  • 18 November 2009 - 14:51

    Tom:

    Oye hermano!

    Cómo estás? haha, als wij moeten vertalen gooi ik er ook maar wat woorden in;)

    Super gaaf verhaal alweer! vind het echt leuk om elke keer weer te lezen wat je allemaal heb mee gemaakt! Binnenkort dan maar weer skypen?

    Con cariña,

    Tom

  • 18 November 2009 - 15:46

    Mam:

    zeg....... werk jij wel?
    Je zegt dat je heel druk bent met het schrijven van de plannen, maar volgens mij doe je niks anders dan aan je superverhaal schrijven!
    Mooi man!
    Op de vertaling kom ik later wel terug!
    Haha...Ik ga mijn best doen!!
    Knufkus dan maar weer!

  • 18 November 2009 - 15:46

    Mam:

    zeg....... werk jij wel?
    Je zegt dat je heel druk bent met het schrijven van de plannen, maar volgens mij doe je niks anders dan aan je superverhaal schrijven!
    Mooi man!
    Op de vertaling kom ik later wel terug!
    Haha...Ik ga mijn best doen!!
    Knufkus dan maar weer!

  • 18 November 2009 - 15:47

    Mam:

    sorry... 2x is nu ook weer nier nodig!

  • 18 November 2009 - 18:20

    Maud:

    Hey Hey,

    Wat een prachtig verslag weer van je avonturen!

    De foto's zijn ook leuk, vooral die van jou als nerd!

    En natuurlijk de vertaling:
    Hoe is het daar dan? Goed?
    Hier alles prima!
    Ik zeg tot snel!

    Nou als ik win wil ik door voor de cabrio!
    Of een workshop taiwanees koken haha!

    Tot snel,

    Liefs
    Maud

  • 18 November 2009 - 23:53

    Ben/pap:

    hoi PM,
    leuk die modeshow, jij in korte broek en maar gieren die Taiwanezen...
    ik had ook graag die vertaling aangepakt voor de prijs, maar is Maud naar Chinatuin geweest??
    al die foto's gezien hebbend, lijkt me het erg boeiend om te komen!!!
    waar ga je het komend weekend doorbrengen??
    Nin Guixing !!!!Goad goan!!

  • 19 November 2009 - 00:25

    Maud:

    Hahaha,

    Tuurlijk ben ik even naar Chinatuin geweest Ben, kom ik regelmatig (even socializen hihi. Maar die wisten de antwoorden niet, was een ander soort mandarijns!
    En nee, niet de soort mandarijnen die Sinterklaas uitdeelt. Want die kennen ze niet in Taiwan!
    Dus daarom ben ik zelf even in de studie gedoken, en ben ik tot dit antwoord gekomen!
    Vond het wel zeer goed gevonden van mijzelf haha!

    Liefs

    ps. Wanneer hoor ik dat ik door ga voor de cabrio?

  • 19 November 2009 - 17:47

    Mary:

    Jammer dat ik ook te laat ben voor de prijsvraag. Maar heb niet eerder kunnen reageren. Wanneer komt de volgende prijsvraag?
    Lieve groeten mary

  • 20 November 2009 - 08:34

    Jildau:

    Heey Pieter!

    Wat een leuk verhaal.. Je maakt heel wat mee daar 10000km verderop. Ook de foto's zijn erg leuk. Spreek je inmiddels vloeiend Taiwanees?

    Ik hou je in de gaten! :D

    Tuut vanut Frieslan!

  • 22 November 2009 - 14:25

    Mam:

    He he.... het heeft even geduurd maar hier volgt de vertaling:
    (sorry maud....)

    ik ben geen amerikaan, jij dan?
    jouw achternaam is niet Wang
    wat is jouw achternaam?

    tja... kan dr niks aan doen, maar het is goed hoor!
    dus... de cabrio is toch echt voor mij!

  • 22 November 2009 - 23:17

    Maud:

    **** Applaus ****

    Deze vertaling is beter dan de mijne haha! Maar ik heb die van mij dan ook verzonnen! Hoeveel chinezen bent u langs geweest voor dit juiste antwoord?
    Ik wens je veel mooie ritjes in je nieuwe cabrio haha!

    Groetjes

  • 23 November 2009 - 11:32

    Thea:

    Pieter dat jij niet snapt waarom jij de opdracht voor bier krijgt, dat is niet omdat je het niet lust maar omdat je bij de fabriek in de buurt woont natuurlijk. Lijkt mij dat jouw stage daar aardig vervelend is of niet, Kom je nog wel terug? Heel veel succes.
    Witlof Thea

  • 29 November 2009 - 11:12

    Jet Hofste:

    he die Pieter
    Volgens de verhalen gaat het jou daar goed. (Heb de verhalen nog niet allemaal gelezen, maar dat komt nog wel).
    Pa en ma waren gisteren hier, het was zoals gewoonlijk weer gezellig. Hebben twente gekeken (gewonnen met 3-1) en ondertussen en daarna gezellig geborreld.
    veel plezier daar en geniet ervan.
    Ik hoop je nog een keer on skype te ontmoeten.

  • 09 December 2009 - 11:26

    Laure:

    Hey Pieter,

    Ik liep inmiddels toch wel achter bij het lezen van je verhalen, dus ben net meer dan een half uur (jaja....terwijl ik eigelijk hard aan het werk moet zijn met mijn scriptie;)) zoet geweest met het lezen ervan:D! Je schrijft ook echt leuk, op zo'n manier dat je ook niet kan stoppen met lezen!
    Moet eerlijk zeggen....ben zooooooooo jaloers!! Wat maak je veel mee, en wat een verantwoordelijkheden heb je ook op stage! Je bent echt bezig met leuke projecten en daarnaast leuke uitstapjes in het weekend! Raar of niet om zo aangestaard te worden...jij als grote blanke jongen, toch wel een hele attractie! Maar went toch wel snel he;)...had ik ook wel!
    Geniet ervan, het gaat echt te snel voorbij!!
    En kan niet wachten tot je volgende verhaal om te lezen wat je nu weer allemaal hebt meegemaakt!

    Liefs en kus vanuit het koude, grijze en toch wel saaie NL, laure

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Taiwan - OZ - New Zealand - Thailand Dare - Risk - Dream

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 52350

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 01 Oktober 2014

Going Downunder

22 Januari 2014 - 01 Maart 2014

Holland Heineken House, Sochi '14!

27 September 2009 - 28 April 2010

Asia Experience

31 Augustus 2009 - 20 September 2009

First Stop, Sweden

12 Augustus 2007 - 29 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: