Gettin' used to the Rhythm - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Pieter Lohuis - WaarBenJij.nu Gettin' used to the Rhythm - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Pieter Lohuis - WaarBenJij.nu

Gettin' used to the Rhythm

Door: Pieter :-)

Blijf op de hoogte en volg Pieter

06 Oktober 2009 | Taiwan, Taipei

Ní Háo ma Peng You ()

Jaja, dat klinkt spannend he? hierboven staat: hallo vriend(en), alles goed?
DIt heb ik gisteren geleerd van mijn buddy Yimo terwijl we hier op de campus koffie aan het drinken waren bij E-coffee! zo handig om af en toe een paar woordjes in het manderijn te leren, zo kun je je collega's netjes begroeten enzo, of hun met n bek vol tanden laten staan! haha!

Even zien, afgelopen donderdag zijn we begonnen met het train the trainer programma door Dr. Robert Kirby. Deze man heeft ons trainingen gegeven in het training geven, hoe presenteer je het beste, hoe pas je je body language toe om de aandacht vast te houden, welke instelling sommige 'students' hebben ( zijn ze visueel ingesteld, luisterend, of zijn ze gevoelig voor tastbare dingen).
Ook vertelde deze man dat je bij een presentatie het beste kan beginnen met een ice breaker, of een vraagstelling( kent u dat gevoel...)
Het is best lastig als je voor een groep van 20 mensen staat die je net een ochtend kent een 'proef training' te geven. dit heb ik 2 x moeten doen om zo te laten zien of ik 'talent' heb.. nouja, met zo'n vlotte babbel als mij ;) moet dat wel lukken... dacht ik... tot je er staat... maar uiteindelijk na meerdere kleine presentaties toch nog positieve feedback gekregen!

Vrijdag's hebben we dit nog een keer herhaald met wat meer diepgang, kortom, ik heb het gevoel dat ik er wel klaar voor ben!

Vrijdagavond waren we uitgenodigd voor een Chinze BBQ door Yimo & Cathy ( jolanda's 'buddy') helaas is het allemaal wat uitgelopen en tegen de tijd dat we er waren was het al weer afgelopen! ( schijnt heel gebruikelijk te zijn hier, feestje tot 8 u enzo) toen hebben we maar koffie gedronken!

Zaterdag Koahsiung maar eens verkennen dan... grooooote (westerse) winkelcentra gezien met alle grote merken, alsof je door de bijenkorf strompelt eigenlijk! alleen de food courts zijn hier wel massaal, en de supermarkten helemaal super... soms heb je wat in je handen en dan denk je, zou dit in de lucht, in het water of gewoon op land hebben geleefd..!ha!
Daarna zijn we door gegaan naar een hotel waar een grandcafé/restaurant bovenin zat ( 49ste verdieping), hier genoten van het prachtige uitzicht over de stad, waar het al bijna donker was.
en ( natuurlijk) hadden wij weer massel, want afgelopen zaterdag was het moonfestival, en dat word gevierd met vuurwerk, prachtig, en helemaal vanaf die hoogte...!

Voor de mensen die het moonfestival niet kennen ( ;) ), het is een verhaal over een stoere man die op een dag de bevolking van china te hulp schiet, omdat deze het veeelste warm hebben, want vroeger waren er 10 zonnen ( blijkbaar).
deze beste rakker heeft er even 9 kapot geschoten, en daar was iedereen zo blij mee dat ze hem een pil voor onsterfelijkheid hebben gegeven, en de mooiste vrouw die er te vinden was.
Onze grote vriend gaf de pil aan het mevrouwtje die deze mocht bewaren. maar er waren stoute boeven die de pil wilde stelen...! o-o-o....
de vrouw raakt in paniek en dacht,'dan slik ik m zelf wel door'.. zo gezegd, zo gedaan.. de Jongedame steeg door de onstervelijkheid op naar de hemel, en dat is tegenwoordig de maan.
Hierom aanbidden de Chinezen 1 keer per jaar de maan.
Hier horen ook Mooncakes bij. dit zijn een soort bittere bladerdeeg koekjes met eigeel of champignon vulling... GATVER! BLEEGH! geen aanrader!

gelukkig viert Yimo wel moonfestival, en was hij zo sociaal ( voel je hem aankomen...;)) om 2 doosjes met mooncakes voor mij mee te nemen... *jeej*
die gaan in de koffer met souveniers, voor jullie thuis;) veel slechter kunnen ze toch niet worden haha!

Even terug naar mijn verhaal..!
savonds Kaohsiung verkent, veel mooie clubs gezien, bij een rooftop lounge geweest, prachtig! kortom, groot succes..!
en daar sta je dan, op de 28ste verdieping, begint in 1 keer de kroonluchters aan het plafond te schudden.. Jolanda en ik dachten dat het aan de drank lag, bleek het 'gewoon' een aardbeving te zijn...HA! ook weer meegemaakt;)( naast de typhoon die rakelings langs Taiwan vloog en nu onderweg is naar Vietnam.. je kent m wel, Parma.. heeft chaos veroozaakt in Indonesie).

Zondags nog even weer Kaohsiung in geweest om een simcard te kopen, en n paar kleine dingetjes, savonds lekker hier op de campus gegeten ( wat overigens écht niet slecht is!!)

Maandag toch maar eens begonnen met werken ( werd tijd he ;))
er was nog niet helemaal duidelijk wat nou het idee was, dus heb ik eerst maar eens de company policy door gelezen en veel PPT's ( powerpoint voor de sukkels;)) gezien van alle verzonnen concepten, hoe de restaurants er uit gaan zien etc.

Vandaag ook weer netjes om half 9 op 'de zaak ' ( klinkt lekker sjiek!)
mijn manager uitgelegd wat nu precies de bedoeling is van mijn schoolopdrachten wat ik moet doen enzo, en later op de middag een gesprek over gehad met Gert ( GM ) en andere belanghebbende..
de conclusie is nu dat Jolanda en ik allerbei een trainingsplan gaan schrijven voor onze eigen afdeling ( ik F&B, Jolanda housekeeping)
hier hebben we t/m 20 November voor, omdat 25 november alle staff binnenkomt, en we de week erna ( geloof ik ) met de 8weken durende training beginnen.
Het is de bedoeling dat we ze alles, écht alles gaan bij gaan brengen, bij 0 beginnen dus... dan heb je wel 8 weken nodig ( ik heb er zelf 4 jaar over gedaan op de hotelschool, kun je nagaan!) haha.

Morgen hebben we eerst weer les in manderijn, en daarna gaan we gelijk door naar 'de zaak' ( blijft leuk )..

Aankomend weekend zijn we uitgenodigd om mee te gaan naar Kenting beach.. dat is een strand aan de zuidkant van het eiland en het schijnt een echt bounty strand te zijn ( ff googlen dus ;)) he-le-maaaal zin in, aangezien ik afgelopen zomervakantie de zon niet heb gezien ( nouja, geen tropische zon ).

Als jullie mij voedselpakketten willen sturen, of gewoon een kaartje mag ook, gebruik dan dit adres:

Pieter Lohuis
Dorm. 3 Roomnr. M502
No. 1 Syuecheng Rd
Dashu Township
Kaohsiung County 840
Taiwan

of telefonisch:+886-983-765541

Zai Jian!

Pieter!

  • 06 Oktober 2009 - 20:49

    Maarten:

    Helleu there,

    Nice nice;) Kun je die taiwanezen ook mooi eens paar woordjes Nederlands leren (ook goed voor communicatie;))

    De bloemen deden het goed vandaag;)

    Adios!

  • 07 Oktober 2009 - 09:41

    Frank:

    Haa neefie ziet er allemaal goed uit man. ook de verhalen lezen lekker weg;) have fun daar

  • 07 Oktober 2009 - 18:02

    Jaim:

    ni hao pietje! wat een avontuur is het alweer.. je doet het toch maar weer mooi daar! geniet ervan, ik lees lekker van een afstandje je berichtjes wel ouwe ;) xxxx

  • 07 Oktober 2009 - 18:42

    Jorieke:

    Hi skattie,

    Mooi verhaal weer. Mis alleen het gedeelte over de klapstoel hehe

    Een knuffel voor jou omdat je het verdient

    Kuzzzz Jo

  • 07 Oktober 2009 - 20:13

    Mary:

    Pieter, volgens mij had je beter journalist kunnen worden. Zo te lezen heb je het goed naar je zin. Ben best trots op je hoor. Liefs

  • 08 Oktober 2009 - 11:25

    Laure:

    Heej Pieter!!!

    Wat een geweldig verhaal en mooie foto's!! Ondanks dat ik hier nog steeds in het mooie Zuid-Afrika zit, wordt ik al helemaal jaloers en begint het bij mij te kriebelen om ook verder te reizen! Jammer genoeg zit het er voor mij over twee weken alweer (voor nu;)) op en ga ik weer terug naar het koude NL!
    Trouwens ook wel echt stoer dat je manderijn aan het leren bent....is leuk om de lokale taal een beetje te spreken he! En dan vooral de reacties van mensen omdat ze het niet verwachten...:P!
    Geniet ervan, het gaat namelijk echt te snel voorbij...en zal je site in de gaten houden!
    Hopelijk lukt het jou beter dan mij om em up-to-date te houden;)!

    Liefs, laure

  • 10 Oktober 2009 - 13:58

    Renaat:

    Helleeuuuu Pieter :D

    Wat een verhalen zeg!!!Maar wel erg leuk om te lezen! ;)
    Zo te horen gaat het allemaal wel goed met je en heb je het wel na je zin!
    Lachen dat je manderijn aan het leren bent.
    Succes daar en geniet er maar van het gaat vast weer snel voorbij!
    Hou je wel beetje in de gaten op je site, vooral ik nu toch thuis zit met mijn zielige keel :P

    Byeeee liefsss Renaat Xx

  • 14 Oktober 2009 - 18:02

    Sven:

    Heey Pierrie,

    Je hebt alweer het 1 en ander meegemaakt daar(net gtst) en gelukkig vermaak je je daar goed. Aangezien ik weinig op msn en skype kan zitten in de tijden dat jij erop zit(neem ik aan i.v.m. tijdverschil) zal ik je vrijdagavond 7 uur,NL tijd ff bellen?(1 uur s'middags bij jou).
    doe het rustig aan tussen de taiwanesen en spreek je hopelijk vrijdag.

    groeten sven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Taiwan - OZ - New Zealand - Thailand Dare - Risk - Dream

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 52389

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 01 Oktober 2014

Going Downunder

22 Januari 2014 - 01 Maart 2014

Holland Heineken House, Sochi '14!

27 September 2009 - 28 April 2010

Asia Experience

31 Augustus 2009 - 20 September 2009

First Stop, Sweden

12 Augustus 2007 - 29 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: